Boerderij 't Grievink

christiaankoeienvoerenMet welk doel

In het intake gesprek dat we met de ouders hebben, vragen we ook met welk doel het kind op de boerderij komt. Dat kan heel breed zijn. Voor de één is alleen het 'zijn' al voldoende, en ligt de nadruk vooral op spelen, ervaren en tot rust komen. Individuele begeleiding is dan heerlijk, iemand die er helemaal voor jóu is, die kijkt wat jíj nodig hebt... Daarnaast kan het ook een doel zijn om te leren samen spelen. Bij ons kan dat in groepjes van twee, onder de voorwaarde dat er een 'klik' is tussen beide kinderen. Wel geven we altijd aan, dat wanneer het kind in een groepje van 4 kán en wil, dat dan een andere boerderij wellicht geschikter is; bij ons past juist dat hele kleinschalige.

Ook praktische zaken kunnen als doel gesteld worden. Zo begeleiden we nu een jongen naar meer zelfstandig werken. Of als jullie thuis bijvoorbeeld bezig zijn met eetgewoontes te veranderen, nemen wij dit ook mee. Het mooie is, dat je in een jaargesprek merkt, dat het kind vaak op veel meer punten is gegroeid dan we in eerste instantie als doel hadden gesteld. Dat zijn zelfvertrouwen is gegroeid, dat hij zich socialer gaat opstellen naar anderen toe of dat het thuis ook makkelijker wordt.

Een ander mooi voorbeeld is het doorgroeien naar werk wat we nu bij een aantal jongens zien. Ze kwamen hier als jonge kinderen, zijn er nu nog, maar de vraag wordt anders. Doordat we ook mannen in team hebben, Bert en Joost, blijft de aansluiting goed. De eerste vervolg stappen naar werk zijn gemaakt – en een van de jongens heeft inmiddels al een echte baan.

En wat nog vrij nieuw is, is het stukje begeleiding bieden op onderwijsgebied. Wat dit inhoud, kan heel verschillend zijn:  Ritme opbouwen - dagelijks weer ergens naar toe gaan. Een opdracht (boerderijklus / acitviteit) van iemand aannemen. Weer gaan lezen. Plezier krijgen in iets opzoeken. Opdrachten uit schoolboeken. Telkens kijkend op welk gebied er een vervolgstap gezet kan worden. Heel mooi om ook hierin iets te mogen betekenen!