Boerderij 't Grievink

Interne klachtenregeling

Wat als jullie een klacht hebben? Bij wie kun je dan terecht? In eerste instantie uiteraard bij ons, Bert en Margriet, maar wat als dit in een bepaalde situatie niet kan? Daarvoor hebben we een klachtenprocedure opgesteld:

Het kan gebeuren dat je (kind) vindt dat de zorgboerderij niet goed gehandeld heeft. Het is mogelijk om dan een klacht in te dienen. Dit kan op verschillende manieren.

Hieronder volgt beschrijvend de weg van de interne klachtenregeling. Een meer uitgebreid document, is hier na te lezen.

1. Bespreek de klacht met de begeleider

Dit is de makkelijkste en meest gewenste manier om met een klacht om te gaan. Maak het bespreekbaar zodat we er aan kunnen werken! Ik heb liever dat je het aangeeft wat er anders moet, dan dat je ermee blijft zitten. Wanneer het gaat over het functioneren van een begeleider wat je niet direct kunt/durft te bespreken met degene, kun je bij ons, Bert of Margriet, terecht. Ook wanneer je iets wel bespreekbaar hebt gemaakt, maar je nog niet tevreden bent over de gang van zaken, kom je bij een van ons.

2. Bespreek de klacht met Bert of Margriet

We gaan samen in overleg. Wanneer het gaat over het functioneren van een andere begeleider, overleggen we (degene met klacht en Bert/Margriet) of deze begeleider ook bij het gesprek aanwezig moet zijn.

3. Bespreek de klacht met de vertrouwenspersoon van Boerderij ’t Grievink

Mochten we er nu samen niet uit kunnen komen, of gaat het over een onderwerp wat je niet prettig vindt om zelf bespreekbaar te maken, dan kun je naar de vertrouwenspersoon van Boerderij ’t Grievink stappen. Onze vertrouwenspersoon is Anneke Alders. Anneke is niet verbonden aan de zorgboerderij en heeft ervaring met klachtenbemiddeling.

Vertrouwenspersoon:

Anneke Alders
Caspersstraat 42
7095 BT De Heurne
Tel: 0543 46 12 01
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Anneke staat klaar voor problemen waar we samen niet uit komen en zal hierin bemiddelen. Ze zal ge-
vraagd en ongevraagd advies geven over de maatregelen die de zorgboerderij moet nemen. 
Je klacht kan desgewenst bij haar ook anoniem blijven, al betekend dit wel dat het moeilijk is om de klacht echt te bespreken. Anneke neemt bij haar werkzaamheden de grootste mogelijke zorgvuldigheid in acht. Ze is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die zij in haar hoedanigheid verneemt. Deze plicht vervalt niet nadat ze haar taak als vertrouwenspersoon heeft beëindigd.

Wanneer er na de bemiddelingspoging nog niets veranderd is, kun je terecht bij een externe organisatie waar we bij aangesloten zijn: Expertisecentrum Klacht- en Gezondheidsrecht. Bij hen kun je terecht bij een klachtenfunctionaris en een klachtencommissie.
De vertrouwenspersoon kan helpen bij de weg daar naar toe, als dat wenselijk is.